HELYI STRATÉGIA A MEGELŐZÉS ÉS EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS TERÜLETEIN

1.1.  Alapelv

A stratégia középpontjában kezdetektől fogva a megelőzés kérdései, annak különböző színtereken való megvalósításának lehetőségei állnak. Habár a drogprobléma az egész társadalom ügye, a legveszélyeztetettebbek a fiatalok, mivel a pszichoaktív szerek kipróbálása erre az életkorra tehető. Ezért a drogprevenciót is kiemelten erre a korosztályra és a családokra összpontosítva kell megvalósítani.

 

1.2. Meglévő tevékenységek, szolgáltatások

A megelőzés területén számos szakmai programra került és kerül sor országos és helyi szinten egyaránt. A kerületi Önkormányzat és az intézmények részéről folyamatos a pályázatfigyelés, kiemelt figyelmet fordítva a szabadidős és sportprogramok támogatására. Az Önkormányzat támogatja a helyi közösségi színterek és prevenciós tevékenységek működését.

A 2005-ben megfogalmazott drogstratégia egészségfejlesztési megvalósulási színterei legfőképp az iskolák, ahol az egészségnevelés keretein belül a drogstratégia a pedagógiai program része. A tervezett egészségnevelés, mint önálló tantárgy nem valósult meg, de mint biológia-egészségtan tantárgyi modul és az egészségfejlesztési tartalmú osztályfőnöki óra a mai napig az oktatás része. Ezzel együtt kerül sor a pedagógusok és a szülők tájékoztatására is pedagógusképzések, illetve rendkívüli szülői értekezletek formájában.

Számos kiadvány, videofilm áll az intézmények rendelkezésére a prevenciós programok támogatása céljából. A KEF legutóbbi kiadványa, Az én gyermekem soha! című tájékoztató nagy segítség a szülők tájékoztatásában, a szülői értekezleteken, és más fórumokon is.

Az esetmegbeszélések, továbbképzések területén folyamatosan kiemelt feladat a prevenció.

A gyermekvédelmi feladatok továbbra is az intézmények feladatkörébe tartoznak, melyeket az óvodákban és az iskolákban kijelölt pedagógusok látnak el. Az iskolákban továbbképzésük és megfelelő tájékoztatásuk megszervezése kiemelt feladat, mely napjainkig nem valósult meg kellő hatékonysággal. Az óvodai felelősök továbbképzése megtörtént, illetve folyamatos kapcsolatot tartanak fent a gyermekjóléti központtal, adományok gyűjtésében is részt vesznek. A gyermekvédelmi felelősök feladatkörét tartalmazza az óvodai pedagógiai program.

Hagyományteremtő céllal valósulnak meg az Egészségnapok az iskolákban (néhány iskolában a szülők bevonásával), és a XVI. kerület Kertvárosi Egészségügyi Szolgálat szervezésében a teljes lakosság bevonásával. Ezeken a rendezvényeken történő szorosabb együttműködés az iskolaorvosokkal, védőnői hálózattal, rendőrséggel, ÁNTSZ-szel, teret adhat a szemléletformálásnak, a társadalom érzékenyebbé tételének és az együttgondolkodásnak.

A kerületi Napraforgó Gyermekjóléti Központ és Családsegítő Szolgálat preventív programok szervezésével vesz részt a munkában. A kisebbek számára Baba-mama klubot, kézműves foglalkozást tartanak. A serdülők számára élménypedagógiai szemléletű kirándulásokat, önellátó táborokat szerveznek, színjátszó csoportot vezetnek, valamint a nyári szünetben két héten keresztül nívós napközbeni programokat biztosítanak a 7-15 éves korosztály számára. A lehetőségek függvényében családoknak szóló programokkal is csatlakoznak az egészségfejlesztési célkitűzésekhez.

Az Erzsébetligeti Színház - Corvin Művelődési Házban2012-2014-ig zajlott a „Gyere Inkább Mihozzánk!” ifjúsági program, amely a TÁMOP 5.2.5. pályázati alapnak köszönhetően két éven keresztül térítésmentes programokat biztosított a kerületben és vonzáskörzetében élő ifjúságnak. A program rendkívüli népszerűségre tett szert, így folyamatosan keresik a forrást akár pályázati formában, akár intézményi költségvetési szinten arra, hogy a megkezdett folyamatot folytatni tudják.

 

1.3. Egészségfejlesztés, drogprevenció

Feladatainkat az egészségfejlesztés területén a Nemzeti Drogellenes Stratégiában megfogalmazott irányelvek szerint határozzuk meg: „stratégiailag is középpontba kell állítani az egészséget, a testi, lelki, szociális jól-létet, hogy ezek az értékek a gyakorlatban is hangsúlyosabbá váljanak”. Valamennyi megelőzési szintéren zajló tevékenységnek az egészségfejlesztés tágabb összefüggéseiben kell megfogalmazódnia.

Fő cél az emberek egészséghez, az egészséges életmódhoz kapcsolódó viszonyulásának, motivációinak, képességeinek átfogó alakítása, a mentálhigiénés szemléletük erősítése.

Az elmúlt években nem alakult ki a megelőzés iskolai egészségfejlesztésbe integrált, fenntartható, bizonyítottan hatékony rendszere. A programok finanszírozási feltételeit továbbra is pályázati forrásokból biztosítják, ami megnehezíti a tevékenységek tervezhetőségét és a fenntarthatóságát. A programok tervezésének és megvalósításának továbbra sem lett szerves része a monitorozás, értékelés.

A korszerű szakirodalom alapján általános, célzott, javallott megelőzés egyidejű megjelenítésére kell törekedni a prevenció minden színterén. Az univerzális prevenció mellett erősíteni szükséges a megelőzés egyéb kategóriájába tartozó tevékenységeket.

Törekedni kell a helyi drogellenes stratégiának a lelki egészség fejlesztését, az alkoholprobléma és más viselkedési függőség kezelését célzó nemzeti stratégiákkal és programokkal való összehangolására.

 

1.4. Feladatok a megelőzés és egészségfejlesztés színterein

Helyi közösségi színtér

  1. A KEF feladata a kerület igényeinek megfelelő, civil, egyházi, és más helyi közösségek egészségfejlesztési és megelőző tevékenységének összehangolása, programok és akciók kezdeményezése, értékelése;
  2. Szakmai konzultációkkal erősíteni szükséges a helyi szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi ellátások a helyi stratégiához való kapcsolódását;
  3. A döntéshozók tájékoztatása, szemléletformálása és megnyerése a drogstratégiai célok megvalósítására;
  4. Fórum szervezése a helyi stratégia és a kompetenciák megismertetésére;
  5. Kezdeményezések támogatása és együttműködések ösztönzése az alábbi színtereken:

¾     Szülői szervezetek, diákok közössége;

¾     Kerületi Ifjúsági Önkormányzat;

¾     Intézmények közötti kapcsolatrendszer;

¾     Lakóközösség, civil szervezetek.

  1. A felépülő, illetve felépült szenvedélybetegek bevonása a különböző megelőzési programokba;
  2. A Corvin Művelődési Ház egész kerületet megmozgató szabadtéri programjainak az egészségnevelés és tájékoztatás területén nyíló lehetőségeinek kihasználása.

Családi színtér

  1. A családok problémáit megoldani segítő, a családsegítő szolgáltatásokat (védőnői családgondozás, családkonzultáció, családterápia, mediáció, nevelési tanácsadás, családsegítő szolgálat tevékenysége) széleskörűen ismertté kell tenni;
  2. Olyan szabadidős programok támogatása, melyek erősítik az idősebb generációk pozitív részvételét a fiatalok hétköznapjaiban;
  3. A helyi megelőző programokat a családok kulturális hátterének és szociális helyzetének figyelembevételével ajánlott megvalósítani;
  4. A szenvedélybetegek hozzátartozói számára is biztosítani kell a segítségnyújtás különböző formáit.

Köznevelési intézményi színtér

  1. Tájékoztatás, és segítségnyújtás a köznevelési intézmények számára az akkreditált egészségnevelési, megelőzési programok kiválasztásához;
  2. A pedagógusok eszközrendszerének fejlesztésével lehetővé kell tenni, hogy képessé váljanak értékeik átadására és magatartásukkal vonzó és követendő példát nyújtsanak;
  3. Fontos cél a pedagógusok eszköztelenség érzésének kezelésére a megfelelő ismeretek átadásának segítése (gyámhatóság, gyermekvédelem);
  4. A generációk közötti kommunikációs különbségek kezeléséhez szükséges ismeretek bővítésének támogatása, a megfelelő információk biztosítása;
  5. Támogatni szükséges a tanárok lelki egészségének fejlesztését;
  6. Lehetőséget kell teremteni a példamutató pedagógiai módszerek, „jó gyakorlatok” ismertetésére, és azok elismerésére, támogatására;
  7. A szociális konfliktusok kezelésében kompetens segítő szakmák jelenlétének növelése, a diákok megküzdési és konfliktuskezelő képességének támogatása céljából;
  8. Támogatjuk azokat a programokat, melyek lehetővé teszik, hogy a szülők is bekapcsolódhassanak az egészségnevelési folyamatokba, hogy mintaadó magatartásukkal segíthessék gyermekeiket;
  9. A szülői szerepre való felkészülés és a családi élet iránti elköteleződés és felelősségvállalás ösztönzése a fiatal korosztályban mind intézményi, mind szabadidős programok színterein;
  10. Ösztönözzük az iskolákat a tanórán kívüli szabadidős programok, sport lehetőségek minél nagyobb arányú megszervezésére, a tömegsportban résztvevő gyerekek számának növekedését célozva;
  11. A sportolási lehetőségek tárgyi feltételeinek megteremtése, a tartalmas szabadidő eltöltés lehetőségeinek biztosítása;
  12. A hit- és erkölcstan oktatás keretein belül is növelni kell a testi-lelki egészség, mint érték átadását;
  13. Erősíteni szükséges az iskolákban a dohányzás és az alkoholfogyasztás elleni küzdelmet, a társadalom elfogadó magatartásának ellensúlyozásaként;
  14. A kerületben működő dohányzás leszokást támogató programok megvizsgálása, a középiskolás korosztály számára történő adaptációja szempontjából, valamint ezek elérhetőségének megteremtése kiskorúak számára;
  15. Az iskola-egészségügyi ellátás fejlesztése az egészségügy, a köznevelés és a pedagógiai programoknak megfelelően.
  16. a társadalmi bűnmegelőzés és a köznevelési terület közötti szoros együttműködés fenntartása, további erősítése;

 

Gyermekvédelmi intézményrendszer

  1. A gyermekjóléti alapellátások területén a megelőzési feladatok ellátásához szükséges személyi feltételek megteremtése, illetve kompetenciák fejlesztése szükséges;
  2. A pszichológiai, nevelési, egészségügyi, mentálhigiénés és a káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadás, és az ezen szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezése;
  3. Szabadidős programok szervezése (élménypedagógiai szemléletű kirándulóklub, táborok, színjátszó, kézműves foglalkozások)
  4. Speciális szolgáltatások biztosítása (utcai, lakótelepi szociális munka);
  5. Szociális kompetencia fejlesztő programok iskolai színtéren történő megszervezése és lebonyolítása;
  6. Kortárs segítő képzés biztosítása;
  7. Családi konfliktusok, válások mediációval, pár,- vagy családkonzultációval történő megsegítése;
  8. Valós igényeknek megfelelően önsegítő csoportok indítása;

Kortárscsoportok, ifjúsági közösségek színtere

  1. Támogatni kell alternatív szabadidős programok szervezését, és olyan helyszínek kialakítását, ahol ezek a programok helyet kaphatnak (sportpályák, közösségi helyiség, ifjúsági ház)
  2. Corvin Művelődési Ház ösztönzése az érintett korosztályt vonzó foglalkozások, rendezvények tartására;
  3. A színház és művészet eszközrendszerének segítségével a fiatalok lelki egészségének fejlesztése;
  4. Pozitív példák megerősítése sport-, kulturális és tudományos ösztöndíjak segítségével, a tehetséges gyerekek teljesítményének elismerésére;
  5. Kortárs segítő képzésben részt vevő diákok erkölcsi megbecsülése, valamint ösztönzésük a segítő csoportok fenntartására.
  6. Az ifjúság bevonása a KEF honlap Ifjúsági Rovatának fejlesztésébe és folyamatos aktualizálásába;
  7. A KEF és a Kerületi Ifjúsági Önkormányzat képviselőivel való együttműködés kialakítása, a képviselők segítségével a diákság véleményének megismerése.

Média színtér

  1. A KEF weboldalának fejlesztése, folyamatos aktualizálása, és a hozzá csatlakozó Ifjúsági Rovat kialakítása;
  2. Az Internet nyújtotta lehetőségek megelőzési, tanácsadási és terápiás célú felhasználásának támogatása és ösztönzése;
  3. A megelőzés és kezelés lehetőségeiről történő tájékozódás megkönnyítése érdekében a droghasználókkal közvetlenül és közvetett módon foglalkozó szervezetek működésére és elérhetőségére vonatkozó adatok gyűjtése és terjesztése;
  4. Az önkormányzat és más kerületi honlapok, valamint a kerületi sajtóban rejlő lehetőségek kiaknázása a lakosság tájékoztatása céljából.

Munkahelyi színtér

  1. Az önkormányzat megelőzési és egészségfejlesztési programok kezdeményezésével mutasson példát a magánszektor számára, a felnőtt lakosság testi és lelki egészségtudatosságának fejlesztése céljából;
  2. A kerületi munkaadók egészségfejlesztési törekvéseinek támogatása, a programok megvalósításának segítése;
  3. A munkáltatók ösztönzése az egészséges munkakörnyezet kialakítása, fenntartása területén.
  4. A segítő foglalkozású, gyermekekkel, családokkal dolgozó szakemberek mentálhigiénés karbantartásának, kiégésük megelőzését célzó eszközök igénybevételének (szupervízió, rekreációs lehetőségek, stb) támogatása;
0